перейти до основного змісту

Навіґативний ланцюжок Навіґативний ланцюжок

Wyniki Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2024

Uniwersytet Jagielloński zajął drugie miejsce w Rankingu Uczelni Akademickich przygotowywanym od ćwierć wieku przez Fundację Edukacyjną "Perspektywy" w ramach rankingu polskich szkół wyższych. Do Uniwersytetu Warszawskiego, z którym UJ od lat rywalizuje o pozycję lidera, raz po raz zmieniając się na pierwszym miejscu lub zajmując je ex aequo, w tym roku najstarszej polskiej uczelni zabrakło 2 punktów procentowych. Równocześnie opublikowany został ranking kierunków studiów. Na tej liście znalazło się aż 15 kierunków prowadzonych przez UJ.

Ranking „Perspektyw” ma ambicję rzetelnego zbadania i zaprezentowania kondycji polskiego szkolnictwa wyższego. Przyjmując jedynie perspektywę ostatnich pięciu jego edycji, Uniwersytet Jagielloński stawał na najwyższym miejscu rankingu trzykrotnie (w ubiegłym roku ex aequo z UW). Obie uczelnie uzyskują w nim co roku zdecydowanie najlepsze wyniki spośród pozostałych polskich uczelni: UW uzyskał stuprocentowy wskaźnik rankingowy i zajął pierwsze miejsce, UJ jest drugi z wynikiem 98% . W tym roku na kolejnych miejscach na liście publicznych uczelni akademickich sklasyfikowane zostały: Politechnika Warszawska z wynikiem 85%, a dalej Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie (81.3%) i Politechnika Gdańska (80.1 %).

Ranking Uczelni Akademickich poddaje ocenie wszystkie (z wyjątkiem artystycznych) szkoły wyższe w kraju, posiadające co najmniej uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora. Uwzględnia 31 wskaźników zawartych w  ramach 7 kryteriów, którymi są: prestiż uczelni, absolwenci na rynku pracy, potencjał naukowy, innowacyjność, efektywność naukowa, warunki kształcenia i umiędzynarodowienie. Nad prawidłowością sporządzania rankingu czuwa Kapituła, której rolą jest m. in. ustalanie metodologii rankingu oraz nadzór nad procedurą jego przeprowadzania. Kapituła pracuje pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera, byłego prezesa Polskiej Akademii Nauk, przewodniczącego Polskiego Komitetu ds. UNESCO.

W tegorocznej edycji Kapituła Rankingu wprowadziła korekty metodologii w następujących czterech kryteriach rankingu uczelni akademickich: absolwenci na rynku pracy, potencjał naukowy, efektywność naukowa, umiędzynarodowienie.

Dla kandydatów na studia najbardziej istotny jest ogłaszany wraz z rankingiem szkół wyższych ranking kierunków studiów, obejmujący 74 główne kierunki lub grupy kierunków studiów w uczelniach akademickich. Uniwersytet Jagielloński został wskazany jako prowadzący najlepsze w kraju studia na kierunkach: analityka medyczna, biologia, biotechnologia (studia magisterskie), chemia, dietetyka, farmacja, geologia, kierunek lekarski, kierunek lekarsko-dentystyczny, pedagogika specjalna, pielęgniarstwo, położnictwo, prawo, ratownictwo medyczne, zdrowie publiczne.

Wysoko w rankingu kierunków zostały ocenione także oferowane przez UJ: administracja, astronomia, filozofia, fizyka, historia, informatyka (mgr), politologia, psychologia (2. miejsce) oraz archeologia, dziennikarstwo i komunikacja, filologia angielska, filologia polska, filologie obce i lingwistyka, geografia, gospodarka przestrzenna, kierunki o bezpieczeństwie, kulturoznawstwo, matematyka, pedagogika, socjologia, stosunki międzynarodowe (3. miejsce).

Przygotowanie tego rankingu poprzedzone zostało tzw. wielką kalibracją. Jako że w wykazie kierunków studiów prowadzonych w polskich uczelniach znajduje się ich ponad 1700, Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, wspólnie z uczelniami, dokonała przyporządkowania tych studiów do najpopularniejszych kierunków lub grup kierunków podlegających rankingowej ocenie.

Pełne wyniki Rankingu Szkół Wyższych są dostępne na stronie 2024.ranking.perspektywy.pl.

фотогалерея